Tuesday, July 28, 2009



ARKIB : 27/07/2009
Mazuan Juara Asyik 2009
Mazuan Bah Gajah (kiri) juara pertandingan Asyik 2009 bersama Maznah Majid dan Wah Moliz Bah Long (kanan) di Angkasapuri, Kuala Lumpur, malam tadi.
KUALA LUMPUR 26 Julai - Remaja suku kaum Semai, Mazuan Bah Gajah, 19, muncul sebagai johan pertandingan Juara Asyik 2009 yang diadakan di Auditorium Perdana, Angkasapuri di sini malam ini.
Kemerduan suara peserta yang berasal dari Tapah, Perak itu menambat hati juri menerusi lagu Hanya Dirimu Dalam Hatiku ciptaan Anizan Rosli dan Penghujung Rindu yang dipopularkan oleh Jamal Abdillah, melayakkannya membawa pulang wang tunai RM10,000 di samping trofi dan sijil.
Mazuan turut menerima tawaran melanjutkan pelajaran di Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (Aswara) dalam bidang muzik.Naib Johan dimenangi oleh Maznah Majid, 24, yang menyanyikan lagu Aku Di Sini dan Tak Mungkin Kerana Sayang berjaya membawa pulang RM8,000, trofi dan sijil.Ini merupakan kali kedua pertandingan Juara Asyik selepas penganjuran pada tahun 2007. Selain mencungkil bakat nyanyian dan penciptaan lagu di kalangan Orang Asli, ia juga sebagai medan mengangkat martabat golongan minoriti itu.Tuah turut memihak kepada peserta dari Gopeng Jaya, Perak, Wah Moliz Bah Long, 18, yang berjaya memenangi tempat ketiga dan membawa pulang wang tunai RM6,000, trofi dan sijil.
Pencipta lagu terbaik pula dimenangi oleh Long Exsan Along dengan lagu Bintang nyanyian Wah Moliz.Selain trofi dan sijil, Long Exsan membawa pulang hadiah berupa wang tunai RM3,000.Hadiah kemenangan disampaikan oleh Timbalan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Senator Heng Seai Kie yang diiringi Ketua Pengarah Penyiaran RTM, Datuk Ibrahim Yahaya.Sebelum ini, sebanyak 453 penyertaan diterima pada peringkat uji bakat yang diadakan bermula Mei lalu di 10 kawasan sekitar Pahang, Perak, Negeri Sembilan, Kelantan, Johor dan Kuala Lumpur.
Pada tahun 2007, kumpulan Keey-Looi muncul sebagai Juara Asyik yang pertama.

No comments:

Post a Comment